Ocena trwałości kolorów mulin różnych typów.
Wynik doświadczenia mającego ustalić jak mogą wyglądać hafty po kilkudziesięciu latach.
Artykuł dla: wszystkich.
Autor: Grzegorz Żochowski
Kopiowanie treści i obrazów bez zgody autora jest zabronione. Można odwoływać się do treści przez podanie linka lub umieszczenie tej strony w ramce HTML.
Opis eksperymentu.
Wzięte zostały czarne muliny produkowane przez różnych producentów lub w różnym czasie: Ariadna (stara) 099 , Ariadna (nowa) 1819, Madeira 2400, Anchor 403, DMC 310.
Nici użyte do doświadczenia. DMC i Anchor charakteryzują się lekkim odcieniem zielonkawym, niewidocznym jeśli nie zestawia się ich z czernią Ariadny. W świetle żarówkowym efekt jest bardzo słabo widoczny w słonecznym w miarę łatwo zauważalny. |
|
Fragmenty wybranych mulin zostały nawinięte na kawałek tektury. Podczas nawijania nanoszony był obok nich opis, aby było wiadomo który pasek jaką zawiera mulinę.
Nici nawinięte na tekturkę w zestawieniu z DMC 310. |
|
Pasek z nićmi zwinięto w rurkę...
Uformowany pasek z nićmi. |
|
... i umieszczono na świetlówce. Lampa została dobrana tak, aby w miarę możliwości imitowała światło słoneczne. W swoim widmie zawiera oprócz promieni widzialnych także ultrafiolet z zakresu A i B.
Umieszczenie włókien bezpośrednio na palniku lampy skutkowało też wzrostem ich temperatury. Można więc powiedzieć, że były one poddane zbliżonym warunkom jak umieszczenie "na słońcu" na początku czerwca.
Naświetlanie po uruchomieniu. |
|
Eksperyment trwał kilka tygodni, po kilka godzin dziennie.
Uwagi do eksperymentu.
Trzeba wyraźnie zaznaczyć główne ograniczenie przyjętej metodologii. Wyniki odnoszą się w sposób pewny wyłącznie do mulin czarnych. Inne barwniki mogą reagować odmiennie.
Wyniki.
Po kilku tygodniach widać było stopień degradacji barwników.
Te same nici po dłuższym czasie. Od lewej: Madeira, DMC, Anchor, Ariadna nowa, Ariadna stara. |
|
Po kolejnych kilku tygodniach wystawienia w oknie. Od lewej: Madeira, DMC, Anchor, Ariadna nowa, Ariadna stara. |
|
Wnioski.
- Być może droższe muliny mają powód by być droższe.
- Jasnym się staje dlaczego nie powinno się fotografować dzieł sztuki z użyciem lampy błyskowej - każdy błysk niszczy barwniki tak jak każde inne światło, tylko zdecydowanie szybciej.
- Unikać należy wystawiania swoich prac na bezpośrednie światło słoneczne aby jak najdłużej zachować wyrazistość barw.
|