` Haft krzyżykowy - ocena trwałości kolorów mulin.
 Dodaj do ulubionych| Dodaj zakładkę: | | |  Other
UWAGA! Program nie posiada najnowszych kolorów DMC oraz Ariadny.

Ocena trwałości kolorów mulin różnych typów.


    Wynik doświadczenia mającego ustalić jak mogą wyglądać hafty po kilkudziesięciu latach.

    Artykuł dla: wszystkich.
    Autor: Grzegorz Żochowski
    Kopiowanie treści i obrazów bez zgody autora jest zabronione. Można odwoływać się do treści przez podanie linka lub umieszczenie tej strony w ramce HTML.

    Opis eksperymentu.

    Wzięte zostały czarne muliny produkowane przez różnych producentów lub w różnym czasie: Ariadna (stara) 099 , Ariadna (nowa) 1819, Madeira 2400, Anchor 403, DMC 310.

Nici użyte do doświadczenia.
DMC i Anchor charakteryzują się lekkim odcieniem zielonkawym, niewidocznym jeśli nie zestawia się ich z czernią Ariadny. W świetle żarówkowym efekt jest bardzo słabo widoczny w słonecznym w miarę łatwo zauważalny.

    Fragmenty wybranych mulin zostały nawinięte na kawałek tektury. Podczas nawijania nanoszony był obok nich opis, aby było wiadomo który pasek jaką zawiera mulinę.

Nici nawinięte na tekturkę w zestawieniu z DMC 310.

    Pasek z nićmi zwinięto w rurkę...

Uformowany pasek z nićmi.

    ... i umieszczono na świetlówce. Lampa została dobrana tak, aby w miarę możliwości imitowała światło słoneczne. W swoim widmie zawiera oprócz promieni widzialnych także ultrafiolet z zakresu A i B.

    Umieszczenie włókien bezpośrednio na palniku lampy skutkowało też wzrostem ich temperatury. Można więc powiedzieć, że były one poddane zbliżonym warunkom jak umieszczenie "na słońcu" na początku czerwca.

Naświetlanie po uruchomieniu.

    Eksperyment trwał kilka tygodni, po kilka godzin dziennie.

    Uwagi do eksperymentu.

    Trzeba wyraźnie zaznaczyć główne ograniczenie przyjętej metodologii. Wyniki odnoszą się w sposób pewny wyłącznie do mulin czarnych. Inne barwniki mogą reagować odmiennie.

    Wyniki.

    Po kilku tygodniach widać było stopień degradacji barwników.

Te same nici po dłuższym czasie.
Od lewej: Madeira, DMC, Anchor, Ariadna nowa, Ariadna stara.
Po kolejnych kilku tygodniach wystawienia w oknie.
Od lewej: Madeira, DMC, Anchor, Ariadna nowa, Ariadna stara.

    Wnioski.

  • Być może droższe muliny mają powód by być droższe.
  • Jasnym się staje dlaczego nie powinno się fotografować dzieł sztuki z użyciem lampy błyskowej - każdy błysk niszczy barwniki tak jak każde inne światło, tylko zdecydowanie szybciej.
  • Unikać należy wystawiania swoich prac na bezpośrednie światło słoneczne aby jak najdłużej zachować wyrazistość barw.

    


O programie | Galeria | Pomoc | Poradnik | Kontakt | Pisalnia | Pobierz | Cennik | Darmowe wzory | RSS | English