` HaftiX - zasada działania
 Dodaj do ulubionych| Dodaj zakładkę: | | |  Other

Jak działa HaftiX i dlaczego wzory mogą wyjść inne niż oczekujemy.


    Postaram się przedstawić sposób działania programu HaftiX oraz wyjaśnić wątpliwości natury "dlaczego wzór haftu nie wychodzi tak jak bym chciał/chciała". Wszystkie przykłady zilustrowane będą obrazem, który otrzymałem od użytkownika programu. Problem dotyczył uzyskania odpowiedniej, oczekiwanej jakości wzoru.

    Artykuł dla: początkujących.
    Autor: Grzegorz Żochowski
    Kopiowanie treści i obrazów bez zgody autora jest zabronione. Można odwoływać się do treści przez podanie linka lub umieszczenie tej strony w ramce HTML.

    Dlaczego HaftiX dobiera więcej kolorów niż jest na obrazku?

    Początek jest prosty i intuicyjny - program wczytuje wskazany przez użytkownika obraz.

    Następnie w oknie "Konwersji" definiujemy rozmiar haftu, rozmiar krzyżyka i z tych danych wyliczana jest wielkość haftu liczona w krzyżykach.
Pierwszy rzut oka przekonuje nas, że widoczny obraz da się przetworzyć przy użyciu dosłownie kilku kolorów. Dlaczego więc tak nie jest?
    Aby odpowiedzieć na to pytanie należy przypomnieć najpierw kilka właściwości wzroku ludzkiego.
    Oko oszukuje nas bardzo często i nie zdajemy sobie z tego sprawy. Ma ono duże zdolności korekcji widzianego obrazu. Ot chociażby proste doświadczenie - jeżeli jest teraz ciemno na zewnątrz i siedzicie Państwo przy zapalonym świetle, powiedzcie jaki kolor ma czysta kartka papieru. Biały? Wzrok nam mówi, że tak, ale wystarczy zrobić zdjęcie tejże kartki aparatem, który nie koryguje balansu bieli (nie wnikajmy co to jest, nie ma to znaczenia) a okaże się, że karta jest najprawdopodobniej pomarańczowa jeśli oświeleniem jest żarówka lub lampa emitująca światło "ciepłe". Dzieje się tak dlatego ponieważ nauczyliśmy się, że karta jest biała oraz jak wygląda biel w sztucznym oświetleniu i nie widzimy już różnic.

 To widzimy  Tak jest w rzeczywistości
Zdjęcie po prawej stronie pokazuje jak faktycznie wygląda biała rękawiczka przy sztucznym oświetleniu. Oko ludzkie daje się oszukać i widzi to co na lewym zdjęciu. Aparat fotograficzny nie ma jednak skrupułów. Podobnie komputer.

    Innym fałszerstwem postrzegania obrazu jest mieszanie przez oko kolorów. Jeżeli weźmiecie Państwo jakąkolwiek gazetę z kolorowymi zdjeciami i spróbujecie określić wybrany kolor to spójrzcie na niego jeszcze raz przez lupę.

 To widzimy  Tak jest w rzeczywistości
Obydwa zdjęcia przedstawiają ten sam fragmnet zdjęcia gazetowego ale w różnych powiększeniach.

    Podsumowując - proszę zbytnio nie wierzyć swoim oczom, to zawodowi kłamcy o czym się jeszcze za chwilę przekonamy.
    Wróćmy do naszego obrazka, który na pierwszy rzut oka składa się z kilku kolorów i jest to dla nas takie oczywiste. Zobaczmy jak wygląda on w powiększeniu:

Powiększenie fragmentów obrazka tańczącej pary.

    Widzimy, że wrażenie niewielkiej ilości kolorów jest tylko złudzeniem. Obrazek ten zawiera prawie 20 tys. kolorów. Tak, to nie pomyłka. Jest ich aż tyle. Program nie da się oszukać tak jak człowiek i do obliczeń bierze to co faktycznie jest, czyli całą tę pstrokaciznę. Jest to część odpowiedzi na pytanie skąd bierze się aż tyle kolorów w przetworzonym wzorze. Przy okazji napomknę, że obrazy zapisane w plikach jpg zawsze mają tak "pstrokate" wnętrze. Mniej "zaśmiecone" są pliki GIF i BMP, ale nie oznacza to, że wystarczy obraz zapisany w formacie jpg przekonwertować do GIF-a, żeby uzyskać lepszą jakość. Wysoka jakość jest już niestety nie do odzyskania.
    Druga przyczyna zbyt dużej ilości kolorów we wzorze wynika z tego, że wzór haftu krzyżykowego stanowią dosyć duże kwadraty jednobarwne. Załóżmy, że docelowy wzór będzie miał 10 x 13 krzyżyków. Poglądowo każdy krzyżyk będzie odpowiadał jednemu polu o dosyć dużej powierchni:

    Proszę teraz wybrać dowolne pole w środku obrazka i spróbować odpowiedzieć jakie powinno ono mieć kolor. Trudne, prawda? Program zadanie te wykonał tak:

    Wynika to ze zwyczajnych matamatycznych obliczeń i chociaż efekt jest bardzo niezadowalający inczej się po prostu nie da. Wracając do wielości kolorów na wzorze - jeśli w danym polu znajduje się kilka kolorów (np. czerwona spódnica, szara bluzka, czarna ręka i białe tło) to program wyciąga średnią z tych wszystkich kolorów i powstaje nowy kolor. Podczas przekształcania obrazu na wzór takich sytuacji jest wiele i trzeba się liczyć z tym, że będą pojawiały się kolory pośrednie pomiędzy występującymi na obrazie.
    Na omawianym obrazie nie występują jeszcze inne zjawiska, częste w przypadku zdjęć, które budzą później zdziwienie uzyskanym efektem. Typowo są to nienaturalne kolory twarzy. Mało kto dostrzega, że na zdjęciu one faktycznie takie są ponieważ aparaty niższej klasy oraz fotografowie amatorzy nie są w stanie zrobić fotografii, żeby kolor skóry wyszedł ciepły, a nie siny albo wręcz fioletowawy. Dlatego jeżeli chcemy uzyskać ładny wzór najczęściej należy takie zdjecie najpierw poddać obróbce w programie graficznym. Jest to osobne i skomplikowane zagadnienie.

    W jaki sposób HaftiX minimalizuje ilość kolorów?

    Odrębnym, względem otrzymywania zbyt dużej ilości kolorów problemem jest ... zbyt mała ich ilość. Gdybyśmy chcieli wyhaftować tęczę na pewno nie znajdziemy nici w kolorach, które byłyby potrzebne. Powstaje więc pytanie - jak wielobarwne obrazy przekształcić do kilku, kilkunastu czy kilkudziesięciu kolorów, żeby wyszły jak najlepsze?
    Nie ma na to pytanie uniwersalnej odpowiedzi. Program zawiera w sobie pewne kompromisowe rozwiązania, które w niektórych przypadkach dają gorsze wyniki. Możemy rozważyć sytuację, że potrzebujemy dajmy na to 20 tys. różnych kolorów. Nie jest to wartość duża, zdjęcie rzadko kiedy ma mniej. Aby tę ilość zastąpić kiludziesięcioma kolorami możemy zrobić tak: pogrupujmy wszystkie barwy w grupy zawierajace kolory podobne sobie (np. odcienie jasnej zieleni, ciemne szarości itp.) i z tych grup wybierzmy jeden, którym zastępujemy pozostałe. Metoda może wydawać się dobra, ale tylko do czasu. W przypadku 10-ciu kolorów musimy utworzyć 10 grup ze średnio 2 tys. kolorów w każdej. Łatwo sobie wyobrazić ile informacji tracimy zastępując 2 tys. kolorów jednym.
    Inna metoda polega na wyszukiwaniu kolorów, które występują najrzadziej i zastępowanie ich tymi najczęstszymi. Postępowanie w naszym przypadku polegałoby na znalezieniu 10 najliczniej występujących kolorów i zamiana wszystkich pozostałych na jeden z nich.
    Wspomniane metody mają swoje istotne wady. Pierwsza gorzej dobiera kolory zastępcze dla najbardziej licznych odcieni. Druga gorzej dobiera kolory dla najmniej licznych. Program HaftiX używa pierwszej metody ze wzgledu na to, że druga była nienajlepsza do przetwarzania zdjęć twarzy (traciło się często właściwy kolor ust, oczu, czyli małych powierzchni ale o charakterystycznej barwie). Trwają wciąż prace nad udoskonaleniem tego mechanizmu i w przyszłości powinien on być bardziej "sprytny".

    Co można zrobić?

    Aby uzyskać pożądany efekt można obrazek przetworzyć najpierw przy użyciu większej ilości kolorów np. 16-tu. Otrzymamy taki wzór:

    Następnie ręcznie przy użyciu narzędzia "ołówek" bądź "kubeł" czyścimy napisy, które i tak są nieczytelne, ujednolicamy ramkę ("ołówek" z Shiftem rysuje linie proste).
    Używając narzędzi zamiany kolorów zmieniamy niektóre kolory występujące w marynarce i spódnicy na kolory dominujące. Proszę zwrócić uwagę na przykład na kubraczek pana. Kolor ciemniejszy został zastąpiony jaśniejszym. Jeżeli będziecie Państwo postępowali podobnie zalecam nauczenie się i poćwiczenie posługiwania się narzędziami zamiany kolorów. Zdecydowanie odradzam w tej sytuacji narzędzie "kubeł", które może gdzieś zostawić pojedyncze krzyżyki.
Efekt przedstawia się tak:

    Ilość kolorów spadła już do około 10-ciu. Można jeszcze wyeliminować wiśniowobrązowy kolor znajdujący się w dolnej części spódnicy, a delikatnosiny występujący na bluzce pani zmieniamy na szary. Narzędziem "ołówek" poprawiamy korale. Ilość kolorów - 7.

    Po dalszych zabiegach możemy uzyskać wzór czterokolorowy.

    Czy taki efekt jest zadowalający, czy może lepszy byłby bardziej bogaty w kolory - zależy wyłącznie od gustu osoby wyszywającej. Czasami opłaca się zostawić większą liczbę kolorów. Proszę porównać dwa ostatnie wzory i zwrócić uwagę na podniesioną rękę tancerki. Większa liczba kolorów na pierwszym obrazku umożliwia łagodniejsze przejścia kolorystyczne, krawędzie są dzięki tym dodatkowym kolorom łagodniejsze. Jest to jednak bez wątpnienia rzecz gustu.
    Powyższy wzór przy sprawnym posługiwaniu się programem można przygotować w ciągu około 10-ciu minut. Zachęcam do wczytywania się w instrukcję, próbowania nowych narzędzi, ćwiczenie pracy ze wzorami. Na pewno przyniesie to efekty w postaci lepszych wzorów.


O programie | Galeria | Pomoc | Poradnik | Kontakt | Pisalnia | Pobierz | Cennik | Darmowe wzory | RSS | English